My son and younger daughter can clear up their things and clothes they use, but my older daughter can't do it mostly. Thus, I wanted to make her understand she has to put back everything she uses and made where they put it temporally.
This is the place to put pajamas and clothes they think no need to be washed. Each of my kids has a drawer with their name tag.
And then, after the older daughter came from the cram school yesterday, she hung up the shirts and put it on the pole beside this drawer.
Though it's very natural, she could cleared up the clothes without putting them on the floor, which made me very happy.
Since everybody feels glad to be praised for what they did before and wants to keep doing, I enlarged her small change and praised it exaggeratedly. I could hear the true intention of my daughter.
I : "I was very happy. It's because you could put your things in order after coming back from the cram school without leaving as it was."
Daughter : "Because looking at things very tidy, I did same."
I : "When you saw it, did you feel good?"
Daughter : "Yes!"
I : "Well, how about cleaning your room, too?"
Daughter : "It must be very hard to do it, and moreover, I have no idea how to do."
I : "It doesn't seem to be hard. I'll teach you the secret to put away when you have time. Shall we do it together when you finish the coming test?"
Daughter : "Yes"
When she throws away things, she can't do it because she feels wasteful... But there are a lot of things and she is always surrounded with them, and she must lose the willing to clean, I think.
Once her room is clean, she will want to keep it in order and can study from herself under a good circumstance like that.
After she finishes the coming tests, I'll make the room tidy together.
Even if I try to force children to clear up, they never follow the directions and moreover, they will react against them. Even if they are very little, I have to see their characters and think about the proper words to make them go forward subjectively and aggressively for their good future... I had always kept that in my mind during my working times, but couldn't do it for my daughter.
I regretted for the attitude for my daughter... I should go back to the start while thinking back my work to support kids at school for a long time, the knowledge and experiences from it.
長男と次女は使った物、着た服を片付けることが出来るのですが、次女は使い終わった物も、脱いだ服もそのまま、その場所に放置することが大半なので、それを片付けないといけないのだと思わせたかったので、一時置き場を整理整頓しました。
これは脱いだパジャマ、洗濯するほど汚れていない服を一時的に置く場所です。一人一段、各自名前シールを貼っています。
じゃ、昨日、塾から帰って来た次女が、その時に着ていた上着をハンガーにかけて、この棚の横のポールに掛けていました。そして、ズボンも畳んで自分の棚に置いていました。
当たり前のことだけど、服を床に置かず、ハンガーにかけれたこと、またズボンを畳んで片付けたことを、嬉しく思いました。
当たり前のことだけど、服を床に置かず、ハンガーにかけれたこと、またズボンを畳んで片付けたことを、嬉しく思いました。
誰でも褒められると嬉しくなり継続につながるので、早速、小さな変化を大きく引き伸ばして、大げさに褒めると、娘の本音が聞けました。
私:「今日ね、すごく嬉しかったことがあるんだ~!
それは、○○が昨日塾から帰って来て、放置せず、ちゃんとなおすことが出来たことだよ!」
娘:「だって、綺麗に片付けられてるから、私も同じようにした。」
私:「それを見て、気持ち良く感じた?」
娘:「うん。」
私:「じゃ、部屋も同じようにしたらいいんじゃない?」
娘:「そこまでするのが大変だし、どうやったらいいのか分からない。」
私:「そんなに難しくはないよ。今度そのコツを教えてあげるよ。テストが終わったら、一緒にしようか?」
娘:「うん。」
物を捨てるのは、勿体ない気持ちになり捨てれない・・・でも荷物があり過ぎて、荷物の中に埋もれてしまって、片付けようという気持ちが低下してしまうのだろうなって思いました。
一旦、綺麗な部屋にすると、それを維持しようという気持ちが恐らく芽生えるやろうし、またそんな居心地の良い環境でこそ、意欲的に勉強が出来るようになるんじゃないかなって思うので、来週のテストが終わったら、一緒に整理整頓をしようと思います。
頭ごなしに、やりなさいって言っても、子どもは指示通り動くものではなく、返って反発するので、どんなに小さくても、その子の人格を認めてあげないといけないし、その上で、どのような言葉かけが、子どもを自主的にやる気にさせるのか・・・常に考えて、子どもに寄り添って、ずっと仕事をしてきたはずなのに、我が子にはなかなかその目線で考えることが出来ませんでした。
それではあかん。今まで学校での子どもの支援教育に携われてきたこと、そこで得れた様々な知識や経験を思い出しながら、初心に戻らなくっちゃ。
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